Programma
Het programma van de cursus Regie & leiderschap bestaat uit zes cursusdagen. Tijdens het volgen van het cursusprogramma krijg je les van ervaringen docenten, gespecialiseerd in één van De Zes Bouwstenen. Alle medecursisten in jouw groep zitten met soortgelijke vraagstukken, waardoor het niet enkel een persoonlijke ontwikkeling is, maar ook een uitbreiding van jouw netwerk om te sparren met professionals.
Tijdens deze cursus werk je onder andere aan een praktijkcasus die aansluit op een uitdaging waar je in je huidige werk tegenaan loopt, zodat je de theoretische kennis direct kunt toepassen en er meteen profijt van hebt in je dagelijkse werkzaamheden.
Onderstaande onderwerpen komen tijdens de cursus aan bod:
- Vastgoedbeleid & -strategie: Leer strategisch vastgoedbeleid ontwikkelen met oog voor de lange termijn. Je krijgt inzicht in hoe jouw beslissingen over onderhoud en ontwikkeling de waarde van vastgoed beïnvloeden. Zo kun je de impact van elke keuze in het grotere geheel zien en projecten succesvoller uitrollen.
- Organisatie & communicatie: Ontwikkel een helikoptervisie op projectmanagement. Je leert hoe je teams effectief aanstuurt en zorgt voor duidelijke communicatie. Daarbij houd je rekening met hoe dit de voortgang van het project en de betrokkenheid van iedereen beïnvloedt.
- Bedrijfsprocessen & systemen: Leer bedrijfsprocessen analyseren en verbeteren met een strategische blik. Je krijgt een goed begrip van hoe jouw keuzes in systemen en technologieën de efficiëntie verbeteren.
- Risico’s, prestaties & financiën: Je leert risico’s en prestaties te beheren door een compleet beeld te krijgen van de financiële en operationele aspecten. Zo begrijp je hoe kostenbeslissingen de kwaliteit, klanttevredenheid en lange termijn prestaties van je vastgoed beïnvloeden.
- Vastgoeddata & sturing: Leer data te interpreteren om beter onderbouwde beslissingen te nemen, met oog voor hoe deze keuzes invloed hebben op investeringen, markttrends en de bredere organisatie.
- Ketenpartners & ecosystemen: Krijg een breed perspectief op het samenwerken met leveranciers en contractpartners. Je leert hoe beslissingen rond contracten en leveranciersmanagement invloed hebben op de prestaties van je vastgoed, de kosten en de kwaliteit van de samenwerking binnen het gehele ecosysteem.